thuis-ontstressen

Blogs van Salland

Wat leuk dat u een kijkje neemt op ons blog! Wij delen hier met u allerlei informatie; bijvoorbeeld over sporten, het reilen en zeilen van een gezin en gezond leven. Veel leesplezier!

Vijf tips om thuis te ontstressen

Stress is een natuurlijke reactie op externe prikkels. Het helpt ons scherp en alert te zijn op de momenten waarop we dat nodig hebben. Bijvoorbeeld tijdens een drukke periode op het werk. Maar als we diezelfde stress ook blijven ervaren op de momenten waarop er geen aanleiding voor is, zoals thuis, dan verliest het zijn functie. Het lichaam krijgt niet de kans om bij te komen van de spanning, waardoor er gezondheidsklachten kunnen ontstaan. Om dat te voorkomen, delen we hier vijf tips die u helpen om thuis te ontstressen.

1. Weet waar uw stress vandaan komt
Om goed te kunnen ontstressen, moet u eerst weten waar uw stress vandaan komt. Aan externe prikkels kunt u niet altijd wat doen, maar stress kan ook het gevolg zijn van verkeerde voeding. En ook roken, alcohol drinken en te veel suiker eten kunnen stressgevoelens oproepen. Daarnaast kan het lichaam, zonder dat u het in de gaten heeft, intolerant zijn voor bepaalde voedingsstoffen. Als het lichaam deze stoffen op regelmatige basis binnenkrijgt, kan het in een constante staat van stress verkeren. Probeer dus te letten op wat u eet en drinkt. Dat kan al veel stress wegnemen.

2. Doe dagelijks iets wat u leuk vindt
Ook als uw stress wel het gevolg is van externe prikkels, kunt u er iets aan doen. Dat begint heel eenvoudig met elke dag iets doen wat u leuk vindt. Netflixen, iets drinken met vrienden, sporten, lezen: zo lang het maar iets is wat u graag doet en wat de aandacht van uw stressgedachten afleidt. U zult merken dat de stress weggaat. Dit klinkt natuurlijk heel simpel, maar door onze volle agenda’s is dit vaak nog wel lastig. Daarom is het soms belangrijk om ‘nee’ te zeggen en wat tijd voor uzelf te nemen. Door uzelf wat vaker op de eerste plek te zetten, haalt u een hoop druk van de ketel.

3. Ga hardlopen
Stress wordt mede veroorzaakt door het hormoon cortisol. Hardlopen blijkt een effectieve manier te zijn om de cortisolspiegel te verlagen. Dit effect bereikt u al met een duurloop van twintig minuten. Hoe dat kan? Sommige mensen beweren dat we met hardlopen reageren op een oeroud menselijk instinct dat door stress wordt veroorzaakt. Toen we nog moesten jagen voor ons eten, behoorden vluchten en vechten tot de orde van de dag om ons uit levensbedreigende situaties te redden. Om deze reden is boksen ook voor veel mensen stressverlagend. Natuurlijk snappen we dat niet iedereen zomaar kan gaan hardlopen. Het vraagt namelijk wel wat van uw lichaam. Daarom hebben wij een programma opgesteld waarmee u óók uw stressniveau verlaagt, met wekelijkse kleine opdrachten. Doet u met ons mee?

4. Schrijf uw gedachten op
Door te schrijven verplicht u uw hersenen om gedachten te ordenen. Uw hersenen krijgen hierdoor het gevoel dat ze deze gedachten los kunnen laten. Schrijven werkt dus als een soort uitlaatklep. En het kost maar heel weinig tijd. Er is zelfs geen dagboek of schrift voor nodig: een notitie-app op uw smartphone kan ook.

5. Doe ademhalingsoefeningen
Tot slot kunnen simpele ademhalingsoefeningen ervoor zorgen dat u minder stress heeft. Neem een comfortabele houding aan, sluit uw ogen, adem rustig in en uit en start met het tellen van uw uitademhalingen. Zodra u bij tien bent, begint u opnieuw. Het kan zijn dat u in het begin de tel kwijtraakt, omdat uw gedachten afdwalen. Begin weer bij één als dat gebeurt. Herhaal deze oefening iedere dag zo’n vijf à tien minuten en u zult zien dat u er kalmer van wordt.

 

Meld u gratis aan voor het  Voel-u-goed-programma!


 

Salland blogs

Meld u gratis aan voor het  Voel-u-goed-programma!