Sporten-vanaf-de-bank.jpg

Blogs van Salland

Wat leuk dat u een kijkje neemt op ons blog! Wij delen hier met u allerlei informatie; bijvoorbeeld over sporten, het reilen en zeilen van een gezin en gezond leven. Veel leesplezier!

Sportoefeningen die u vanaf de bank kunt doen

De bank blijft één van de grootste concurrenten van welke sport dan ook. En dan hebben we het niet over een bankdrukbank met twintig kilo aan beide kanten, maar over uw heerlijke ligbank met uitzicht op de televisie. Toch hoeft een avondje op de bank niet per definitie lui te zijn. U kunt hem namelijk heel gemakkelijk gebruiken om te werken aan uw fitte zelf zonder naar buiten te hoeven.

Leg lifts
We beginnen eenvoudig, met een houding waar u misschien al vertrouwd mee bent op de bank: liggend op uw zij. Strek uw benen, maar zorg ervoor dat ze elkaar net niet aanraken door uw bovenste been iets op te tillen. Til uw bovenste been vervolgens helemaal op en herhaal dit twintig keer. Klaar met één been? Doe dan ook nog even de andere.

Dip kicks
Het wordt tijd om overeind te komen. Ga op de rand van de bank zitten. Leg uw handen aan beide kanten van uw heupen op de bank. Loop vervolgens naar voren tot uw billen van de bank af komen. Buig vervolgens uw ellebogen in een hoek van negentig graden, zodat uw billen richting de vloer zakken. Strek daarna één been helemaal uit en buig uw andere been in een hoek van 45 graden. Doe dit tien keer per been.

Bank plank walk
We maken het iets moeilijker: leg uw voeten op de bank achter u en ga in een plankpositie staan. Zorg voor een geheel gestrekte rug en aangespannen buikspieren. ‘Loop’ vervolgens met uw handen richting de bank en weer terug. Probeer op deze manier minimaal vijf keer heen en weer te lopen op uw handen.

Split squat
Kom nu helemaal van de bank af, maar laat uw linkervoet liggen. Leg deze op de bank achter u, met de bovenkant onder. Zet uw handen in uw zij en buig uw rechterknie in een hoek van 45 graden om een squat te maken. Herhaal dit tien keer, wissel van been en doe de oefening nog eens tien keer.

Visualiseer de oefeningen
Voor iedereen die het lastig blijft vinden om de bank te gebruiken voor iets anders dan voor luieren en/of Netflix, hebben we goed nieuws. Onderzoek wijst namelijk uit dat alleen al het visualiseren van sportoefeningen zorgt voor vergelijkbare activiteiten in onze hersenen als daadwerkelijk sporten, waardoor er ook soortgelijke resultaten mee worden behaald. Dit is zelfs wetenschappelijk aangetoond: bij een groep sporters is na een periode van oefeningen nagenoeg dezelfde spiergroei (28%) gemeten als bij een groep, die in dezelfde periode alleen maar aan de oefeningen heeft gedacht (24%). De doorgewinterde bankhangers hoeven dus alleen maar aan sport te dénken om resultaat te boeken. Al heeft u voor het perfecte sportlichaam wel een heel levendige fantasie nodig, schatten wij in. En heel eerlijk… een rondje hardlopen of fietsen in de frisse buitenlucht is toch veel fijner?

Wordt het nu echt tijd om van de bank af te komen en uw sportschoenen aan te trekken? Doorloop ons sportstroomschema en kom erachter.

Salland blogs